یاد استاد

ساخت وبلاگ
تفسیرباب البیان ، گلچینی از شرح تفصیلی بقلم حضرت راز قدس الله (حدود دویست واندی سال بیش این کتاب را تفسیر تمودند )، بدان که منظوراز باب البیان باب هدایت است وهدایت بمعنی ارائه طریق است چون در این باب منظور امام صادق ص آشکار ساختن راه وطریق بسوی حق جل وعلی است.وشناسایی راه بسوی خداوند مقدم است بر تمام علوم وعبادات واخلاق وعقاید کامله (شهادت امام علی النقی در زیارت جامعه کبیر 40 صفت بیان فرمودند در توحید و تبوت وامامت). بدانکه راه بسوی خداوند نه مسافت ظاهری جسمانی است زیرا یکصدوبست وچهار هزار نبی ورسول راه خداوند رفته اند ویک پی پا از قدم ایشان ظاهر نیست این راه طریق باطنی در انسان است وراه سماوی است بدون دلیل(امام) محال است وانسان بدون راهنما یا رهبر طی راه الهی مقدور نیست ورهزنان باطنی که نفس وابلیس است وقطاع الطریق وجهّال ومقصرّین کلا موانع راه است .اطیعوالله واطیعوالرسول والو الامر منکم  )قران ای کسانیکه ایمان آوردیده اید خدا را اطاعت کنید و از فرستاده او و صاحبان امرتان ( که جانشینان معصوم پیامبرند ) اطاعت نمایید. سوره نساء قسمتی از آیه 59 هیچ نکشد نفس را جز ذلّ پیر    دامن آن نفس کُش را سخت گیر مثنوی بی پیرمرو تو در خرابات        هرچند که سکندر زمانی          حافظ ترک این مرحله بی همرهی پیر مکن      خطرات است بترس از خطر گمراهی   حافظ  توضیح قطاع الطریق وجهّال(جمع جاهل واحمق کس یاد استاد ...
ما را در سایت یاد استاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : golemolao بازدید : 175 تاريخ : شنبه 2 دی 1396 ساعت: 4:31

ادامه گلچینی از تفسیر بالبیان امام صادق ص بقلم حضرت راز شیرازی  حالات پیغمبران1 -گریز اپدرومادروبرادروخواهر از برای رضای الهی (هرکس شما را ار دین دور نمود حتی پدرومادر خواهر ونزیدکان باید از آنها دوری کرد ولی باید احترام آنها را نگه داشت) 2-ترک نمودن مال برای رضای الهی(ترک زیادی مال ودور شدن از مال حرام) 3- ذلیل وخوار میگردانند نفسهای خود بتواضع از برای خدا(مهار کردن وکوچک کردن نفس برای رضای خداوند) 4-میل نداشتن زیاد از ضروری مایحتاج دنیا(به اندازه لازم از مال دنیا استفاده نماید نه زیاد ونه کم) 5- جمع شدن در خانه خدا(برای ذکر الهی) مانند غریبان واندوهگین از ترس آتش جهنم 6-دارا بودن شوق بهشت الهی 7-محبت بایکدیگر برای رضای الهی 8- مهربانتر ازپدر ومادر وفرزند وبرادر بیکدیگر برای رضای الهی صدها فرشته بر آن دست بوسه زنند     کز کار خلق یک گره بسته وا کنید.        حافظ  مربوط به کتاب  نیست مدام بر رخ زیبای مصطفی صلوات       مدام برگل رخسار مرتضی صلوات برروح پاک حبیبان حق که وجه خداست   بر روی جمله امامان پارسا صلوات اگر چه فیض صلوه وسلام از ایشان است    به فیض بخش صلوه وسلامها صلوات بخوابم آمد شیر خدا علی ولی الله      به ناگهان زدلم سرزد از صفا صلوات     تو که نا رفته ایی اندر سماوات       تو که نا خوانده ایی علم سماوات که سود وزیان خود ندانی        به جانان کی رسی هیهات هیهات    با یاد استاد ...
ما را در سایت یاد استاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : golemolao بازدید : 219 تاريخ : شنبه 2 دی 1396 ساعت: 4:31

بسم الله الرحمن الرحیم قرآن(فَاَقِم وَجهَکَ لِلدّینِ حَنیفا فِطرَت الله الَتی فَطَرَ النّاس عَلَیها لاتَبدیلَ لِخلق الله ذلِکَ الدّینُ القَیّمُ ولکن اَکثَرَ النّاسِ لایَعلَمون) وپیوسته از طریق دین خدا که فطرت را بر آن آفریده است پیروی کن که هیچ تغییری در خلقت خدا نباید داد.سوره روم آیه 30(فطرت =نور توحیدی است.)  نور توحید فطری وجود دارد حتی در پلید ترین افراد، اما همانطور که حضرت شارح  بیان فرموده اند این نور بشدّت وضعف است ،وهرگاه در نهاد کسی به واسطه غلبه اوصاف پلید ضعیف باشد،باید که در راه تقویت آن مجاهدت ورزد تا خود را از خطر قطعی نجات دهد، نه آنکه غلبه اوصاف نکوهیده را بهانة تمرّد ساخته وجبری شود ،(یعنی صفات واخلاق و اعمال بد خودرابگوید خداخواسته )زیرا که حجت باطنیه الهیه که همان نور فطرت است راه جبری شدن را مسدود داشته است.           از کتاب مصباح الشریعه ومفتاح الحقیقه امام صادق ص به تفسیر حضرت راز شیرازی + نوشته شده در  سه شنبه چهاردهم آذر ۱۳۹۶ساعت 17:29&nbsp توسط سیماهاشمزاده   |  یاد استاد ...
ما را در سایت یاد استاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : golemolao بازدید : 168 تاريخ : شنبه 2 دی 1396 ساعت: 4:31

اگر صد بار   در   روزی   شهید  راه  حق    گردی          

هم از گبران یکی باشی چو خود را در میان  بینی            

توخود کی مرد آن باشی که دل را بی هوی خواهی

توخود کی درد آن داری که تن را بی هوی  بینی؟            خواجه عبدالله   انصاری 

+ نوشته شده در  سه شنبه چهاردهم آذر ۱۳۹۶ساعت 17:48&nbsp توسط سیماهاشمزاده   | 


یاد استاد ...
ما را در سایت یاد استاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : golemolao بازدید : 163 تاريخ : شنبه 2 دی 1396 ساعت: 4:31

بسم الله الرحمن الرحیم پیامبرجهانی رسولخدا ص فرمود :خداوند بر من منت نهاده وبمن فرموده است:ای محمّد ص درود خدا برتو باد هر پیامبری را برای قومش بزبان همان قوم فرستادم،ولیکن تو را (نه فقط برای قومت بلکه) برای هر سیاه پوستی وسرخ پوستی از بندگانم فرستادم. وتو را بوسیلۀ رعب در دلها یاری کردم که تا قبل از آن کسی را به آن یاری نکرده بودم. وغنیمت جنگی را برایت حلال نمودم که قبل از تو برای کسی حلال نبود. وگنجی از گنجهای عرش بتو وامت تو بخشیدم که عبارت از سوره فاتحه (حمد) وخاتمۀ سورۀ بقره (آمن الرسول) است. تمام زمین برای تو وامتت سجده گاه وپاکیزه قرار دادم ، بتو وامتت تکبیر عطا کردم ونامت را قرین نام خود قرار دادم به طوریکه کسی مرا یاد نمیکند مگر اینکه تو را هم یاد کند خوشا بحالت ای محمّد.(عزیزان توضیح اینکه  در اثر عبدیت است چنانکه در صلوات اول عبد بعد رسالت است . الهم مصل علی محمداً عبده ورسوله و ال طاهرین) بخاطر او آفریدم حضرت امام صادق ص میفرماید : که ابلیس هنگام مناجات موسی بن عمران نزد او آمد ، فرشته ای گفت:در این حال که با پروردگارش سرگرم مناجاتست از او چه میخواهی؟گفت:همان را که از پدرش آدم درون بهشت خواستم وامید داشتم، در ضمن مناجات خداوند به او فرمود،ای موسی ،من نمازنپذیرم جز از کسی که برای بزرگواریم فروتنی کند،ودلش ملازم ترس من باشد ، وروز خود را با ذکر  من طی کند ،وش یاد استاد ...
ما را در سایت یاد استاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : golemolao بازدید : 176 تاريخ : شنبه 2 دی 1396 ساعت: 4:31

بنام خداوند مهربان  خداوند را هم فضل است وهم عدل اگر عدل کند رواست واگر فضل کنداز وی  سزا است ، نه هر چه در عدل رواست از  فضل سزاست بلکه هرچه از فضل سزاست در عدل رواست. یکی را به فضل بخواند وحکم او راست، یکی را به عدل براند وخواست وارادۀ اوراست ، نیک آنست که فضل بر عدل سالارست وعدل در دست فضل گرفتارست ، عدل پیش فضل خاموش وفضل را حلقۀ وصال در گوش ،نه بینی که عدل با فضل همراه است وشاد آن کس که فضل اورا پناه است، ثمرۀ فضل سعادت وپیروزی است ونتیجه عدل شقاوت وبیگانکی ، هردوکاری رفته وبوده وحکمی است ازلی وکاری انداخته واز آن پرداخته. پیر طریقت گفت خدایا از آنچه نخواستی چه آید؟ وآنرا که نخواندی کی آید؟ نا کِشته را از آب چیست؟ونابایسته را جواب چیست؟ تلخ را چه سود گَرَش آب خوش در جوار است؟ وخار را چه حاصل از آن  که بوی گل در کنارست؟ قسمتی رفته ،نفزوده ونه کاسته ،چه توان کرد؟ داور اعلی چنین خواست ، شیطان در اُفق اعلی  زیسته وهزاران عبادت ورزیده ، چه سود داشت که نبود بایسته.   عمر خطاب روزی بر ابلیس رسید گریبان وی بگرفت گفت _دیری ایست تا من در طلب توام ترا بخانه برم تا کودکان بر تو بازی کنند. ابلیس گفت-ای عمر پیران را حرمت دار در هفت آسمان خدایرا عبادت کرده ام بهر آسمان صد هزار همی بالا گرفتم پنداشتم که آن بالا گرفتن من کرامتی است ونواختی چون نیک نگاه کردم معنی آن بود که تا هر چند بالا بیش ،چ یاد استاد ...
ما را در سایت یاد استاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : golemolao بازدید : 154 تاريخ : شنبه 2 دی 1396 ساعت: 4:31

مجلس دوم اصل فرمان باب الاحکام بقلم امام صادق ص فرمود امام صادق ص اِعراب دلها (حالات قلبها، نوع قلبها)برچهار نوع است رفع است وفتح وخَفض و وَقف. پس رفع قلب ذکر حقتعالی است، وفتح قلب در رضای از حق است، وخَفضِ قلب در اشتغال به غیر حقّ تعالی است، و وقف قلب در غفلت ازحقّ است .آیا نمی بینی آنکه عبد هر وقت که ذکر کند خداوند را به تعظیم(اطاعت اوامر الهی تعظیم است) وخلوص نیّت،(خالص برای خدا باشد) مرتفع میشود هر حجابی که بوده است میانۀ او ومیان حقتعالی پیش از ذکر؟وهر وقت اطاعت کرد از برای ورود قضای الهی(برنامه های الهی)بشرطیکه راضی باشد از حقتعالی چگونه قبول فتح میکند وباز میشود به سُروروراحت وبهاء؟وقتیکه مشغول میشود قلب عبد به چیزی از اسباب دنیا چگونه می یابی دل اورا وقتی که ذکر کند حقتعالی را بعد از اشتغال، وبازگشت کند بسوی او؟سر به زیر وبا ظلمت مثل خانۀ خراب وافتاده که نیست در آن عمارت وآبادی ونه مونس. پس هرگاه غافل شد قلب از ذکر حقتعالی چگونه می بینی اورا بعد از غفلت؟باز مانده ومحجوب که به تحقیق قساوت یافته وسخت وتیره ومُظلم شده از وقتی که مفارقت کرده است نور تعظیم حقتعالی را. پس علامت ونشانۀ رفع قلب سه است، وجود ویافت شدن موافقت ( سر تا پا موافق و رو بخدا حرکت میکند)، ونایابی وفقدان مخالفت،(گناهی که مخالفت خدا باشد انجام نمیدهد)، ودوام شوق پروردگار(در تمام طاعات شوق داردراه یاد استاد ...
ما را در سایت یاد استاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : golemolao بازدید : 149 تاريخ : شنبه 2 دی 1396 ساعت: 4:31